Dieta Paleo

By 14 czerwca 2017 Dieta

Dieta Paleo – zdrowy sposób odżywiania czy kolejna modna dieta ?

dieta_paleoW ostatnim czasie wśród różnego rodzaju diet odchudzających – numerem jeden stała się Dieta Paleo. Przyjrzyjmy się po krótce czym właściwie jest ta dieta, jakie są jej główne zasady i cechy charakterystyczne. Dieta Paleo – inaczej zwana dietą naszych przodków lub dietą paleolityczną , stanowi nawiązanie do odżywiania się ludzi z okresu paleolitu. Założeniem diety oraz jej podstawową cechą charakterystyczną jest odżywianie oparte głównie na potrawach mięsnych, określonych warzyw i owoców, jajek, orzechów i grzybów.

Produktami zakazanymi w Diecie Paleo są przede wszystkim wszelkiego rodzaju produkty zbożowe, mleko i jego przetwory oraz warzywa strączkowe. Wszystkie produkty wysokoprzetworzone oraz żywność z dodatkiem rafinowanych olejów, cukrów prostych i soli również znajdują się na tzw. czarnej liście, ,które nie powinny się znaleźć w codziennym jadłospisie.

W ostatnim czasie Dieta Paleo budzi coraz większe kontrowersje, ma przy tym zarówno swoich zwolenników oraz przeciwników. Oczywiście w diecie tej możemy znaleźć kilka pozytywnych aspektów ale niestety więcej jest tych gorszych stron.

Moim zdaniem na pewno nie jest to dieta dla każdego i nie powinna być brana jako jedna z skutecznych diet na redukcję masy ciała. W diecie tej zabronione jest mleko oraz wszelkiego rodzaju produkty mleczne, co może skutkować niedoborami wapnia, którego deficyt stwarza dość realne zagrożenie chorobami kości w konsekwencji prowadzącymi do osteoporozy. Dieta Paleo to dieta z dużą zawartością mięsa, które występuje praktycznie w każdym posiłku. W wyniku czego dostarczamy większą ilość cholesterolu niż wynosi jego dobowa norma. Utrzymujący się w organizmie jego wysoki poziom , może doprowadzić do rozwoju chorób układu krążenia, miażdżycy czy nawet udaru lub zawału serca.

Duża ilość mięsa to także duża ilość białka. Pod tym względem Dieta Paleo przypomina wcześniej równie modną dietę Dukana, która jak się okazało niektórym przysporzyła niemałych konsekwencji zdrowotnych. Nadmierne spożycie białka upośledza filtrację kłębuszkową , nerki nie są w stanie prawidłowo pracować, co może prowadzić do nadciśnienia, tworzenia kamieni nerkowych, obrzęków czy zwiększenia ryzyka infekcji, a w skrajnych przypadkach do ich niewydolności.

Kolejnym negatywnym aspektem jest wyeliminowanie z diety produktów zbożowych, co tym samym pozbawia nas sporej ilości wartościowych składników takich jak np.. Witaminy z grupy B , witamina PP, a także cynk, miedź i i selen których najlepszymi źródłami są wszelkiego rodzaje kasze , pełnoziarniste makarony, pieczywo.

Dieta nisko węglowodanowa, którą niewątpliwie jest Dieta Paleo wpływa negatywnie na pracę mózgu, powodując zaburzenia koncentracji, zmęczenia czy osłabienie siły oraz wydolności mięśni.

W nielicznych przypadkach można częściowo uzasadnić korzyść stosowania Diety Paleo. Do tych przypadków należy np. stwierdzona nietolerancja laktozy czy nietolerancja glutenu, jednak i w tych przypadkach warto uzupełnić dietę w produkty zbożowe ale niezwierające glutenu jak np.. kaszę gryczaną czy pieczywo bezglutenowe.

Wśród tych wszystkich wad, zalet tej diety tak naprawdę mamy niewiele. Jedną z nich i tak naprawdę jedyną jest ograniczenie produktów wysokoprzetworzonych, produktów bogatych w sól czy cukier prosty. Warto więc się zastanowić czy inna dieta , chociażby Dieta Śródziemnomorska nie byłaby lepszą alternatywą, zdrowego sposobu odżywiania. Pamiętajmy, że to co modne nie zawsze jest dobre dla nas.

Dietetyk Agnieszka Zasada

Poznaj zabiegi, które przyspieszą i wzmocnią efekty diety oraz ujędrnią skórę i wymodelują sylwetkę po utracie zbędnych kilogramów:
Zabieg Maximus – czytaj więcej
Zabieg Lipomassage – czytaj więcej
Zabieg Accent – czytaj więcej
Nici PDO – czytaj więcej

Zobacz także:

Zabiegi z zakresu medycyny estetycznej – czytaj więcej
Zabiegi kosmetycznej – czytaj więcej
Poznaj nasze promocje – czytaj więcej